vrijdag 5 april 2013

Omelet maken

Mijn vader maakt altijd heerlijke omeletten. Daar is hij goed in. Als mijn moeder geen zin heeft om te koken, of niet thuis is en we gaan wat makkelijks eten, maakt mijn vader vaak omeletten.
Als ik vroeg uit ben, heb ik lekker zin in een omelet. Alleen... hoe moet dat? En waarin? En wat heb je er voor nodig? Ik denk dat dit de drempel is, voor mensen die wel een omelet willen máken, maar niet weten hóe het moet.


Op vakantie in La France, kwamen we een handige omelet-maker tegen. Een soort beker, met uitleg over hoe je een omelet moet maken op de achterkant (wel in het Frans, maar een paar woorden snap je wel. En bovendien heb je altijd Google Translate bij de hand). In de beker zit een soort garde, maar dan in de vorm van een bolletje. Daarmee kun je makkelijk 'shaken'.
Als je dit ding niet hebt, kun je natuurlijk ook gewoon een normale beker gebruiken met een lepel om te mixen.



Ingrediënten voor een omelet voor één persoon.
- 2 eieren
- crème fraîche
- bieslook
- peper en zout
- geraspte kaas

Breek de eieren in de beker. Doe ongeveer 1 eetlepel crème fraîche erbij. Wat geraspte kaas en je kunt er als je wilt ook nog bieslook bij doen. Peper en zout, en het is tijd om te shaken! Shake er op los, doe een wedstrijdje omelet-shaken met je broertje en laat die 'spatel' maar heen en weer gaan!



Doe een klontje boter in de koekenpan. Giet met de handige dop het mengsel in de pan en laat het lekker warm worden (net zoals een pannenkoek). Als de bovenkant bijna niet meer vloeibaar is, draai hem dan om. Check af en toe of hij niet aanbrandt.
Als je denkt dat jouw eigen omelet klaar is, leg hem dan op een geroosterde boterham en dan zeg ik voor nu:


 










Bon Appetit!







Heb jij hier iets aan gehad?

2 opmerkingen:

  1. Wat een handig ding! Ik hou van omelet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dit er lekker uit zeg en wat een handig ding! Ik ben zelf ook dol op omeletten, je kan er zo lekker mee variëren!
    Leuke blog heb je!

    liefs Rosie

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je wilt reageren! Ik lees jouw comment altijd!